Passa al contingut principal

La paraula de la setmana





atrotinat -ada

Amb aquest apunt lingüístic, encetem una secció de Bromera de lletres dedicada a una de les funcions no poc importants de la literatura: donar veu a mots o construccions que, per raons vàries, són difícils de trobar en el registre estàndard. La paraula d’aquesta setmana és atrotinat -ada:


Volare, oh, oh!



Melodies amables en nits de gesmils

on uns ballaven i altres miraven,

i els músics tocaven i el món girava

mentre els xiquets jugaven i corrien

atrotinats entre les taules dels bars.




Tant el DIEC com el GDLC li atorguen els sentits de ‘fet malbé’ i ‘mancat de salut o de fortuna’, però el segon, a més, arreplega el significat d’‘irreflexiu’. Per la seua banda, el DCVB amplia el ventall d’accepcions amb ‘retut de cansament’ i ‘entremaliat, malèvol’. Però per a trobar el sentit que té en el poema de Piera i, segurament, el més general en l’àmbit valencià, hem d’anar a la definició d’atrotinar-se del mateix DCVB: ‘accelerar-se massa, precipitar-se’, que com a verb no reflexiu equival, poc dalt o baix, a atabalar.


La paraula té l’origen en el terme trot, que és la manera ràpida de caminar del cavall i altres quadrúpedes –igual que quan ens atrotinem–, del qual prové la paraula trotí i, més modernament, trotó, que és l’equí que té la característica de ser un bon trotador.


Amb el desig de no haver-vos atrotinat en excés, us animem a continuar llegint els nostres apunts lingüístics.

Comentaris

Anònim ha dit…
Molt ben raonat!

Entrades populars d'aquest blog

Una nova experiència de lectura

En Bromera hem posat en marxa una nova experiència lectora en la qual volem implicar tota la comunitat educativa: tant famílies com alumnat i professors. Es tracta d’Emociona’t , un projecte que incorpora una sèrie de recursos innovadors que giren entorn del concepte Lectura activa i que pretén oferir un projecte de lectura complet. Si no el conegueu, ara vos el presentem! Encomanar la passió pels llibres és un dels grans reptes de l’escola i de la societat actual. Un repte que, els darrers anys, ha provocat un bon grapat de reflexions i estudis de pedagogs, educadors i també d’institucions públiques. A Bromera, volem aportar el nostre granet d’arena amb Emociona’t , una finestra oberta a la innovació i a la creativitat, ja que incorpora noves metodologies i recursos per a despertar l’interés i la curiositat per la lectura. D’una banda, hem intentant incorporar al projecte aquelles estratègies que s’ha demostrat que tenen un efecte positiu en el foment pel gust de la lectu

#FinançamentJust

La recent presentació del projecte de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2017 ha fet evident que els valencians i valencianes rebrem la menor inversió per habitant de tot l’Estat, una despesa que suposa un 6,9% de la inversió durant el 2017 i s’allunya de l’11% que representa la població valenciana. Una xifra que, a més, suposa una reducció del 33% de les inversions per a 2017 i la relegació de la nostra autonomia com el territori amb menys inversió si tenim en compte la població. Mentre que el projecte preveu una inversió mitjana a tot l’estat de 185 euros per habitant, a València, Alacant i Castelló la quantitat baixa fins als 119 euros. Així, la inversió de 2017 en les nostres comarques serà de 589 milions d’euros davant dels 879 que es van assignar als comptes de  2016, el que suposa una baixada de 290 milions d’euros. Aquesta conjuntura posa d’actualitat, precisament, un dels títols publicats a la col·lecció «Bromera Actual» fa només un parell d’anys. Es tracta de l’