dijous, 17 d’octubre de 2013

Mar Romera a La Comarcal


Ahir, a La Nostra Escola Comarcal, va tenir lloc la primera xarrada de l’escola de pares i mares que organitza aquest centre educatiu de Picassent. Podria ser una notícia rellevant tan sols per a un bon grapat de famílies que hi estaven convocades, si no fóra pel fet que la conferència la pronunciava una ponent de luxe: Mar Romera, presidenta de l’Associació Pedagògica Francesco Tonucci.

Mar Romera és mestra, pedagoga i psicopedagoga, i posseeix una amplíssima experiència en assessorament a mestres i a famílies, sobretot en temes relacionats amb la intel·ligència emocional, àrea en la qual és especialista. Ha publicat diversos llibres relacionats amb l’escola, la infància i la didàctica activa.

El discurs de Romera es va centrar en la importància d’educar de manera cooperativa, plantejant una col·laboració estreta entre família, escola i entorn –parafrasejant José Antonio Marina, que al seu torn agafa la idea d’un proverbi africà, «Per a educar un xiquet, cal la tribu sencera». Així, va anar desgranant d’una manera molt didàctica, i al llarg de quasi dues hores, multitud de comportaments poc adequats que els adults exhibim sovint davant dels infants als quals pretenem educar. Així mateix, va reivindicar una escola participativa, feta a la mida de les necessitats dels xiquets i les xiquetes, on, en comptes d’esperar i obeir, es puga discutir, canviar, inventar, compartir…

Mar Romera, que va ser molt crítica amb la reforma educativa de la Llei Wert, va incidir en el fet que l’escola pretén preparar amb mètodes de hui els adults de demà, i va recordar que huit de cada deu infants es dedicaran, segurament, a professions que actualment ni existeixen. Davant d’aquesta incertesa, la pedagoga reivindica la importància de treballar el coeficient emocional, que contràriament a l’intel·lectual, es pot desenvolupar al llarg de tota la vida.

La rellevància d’aquesta parcel·la del desenvolupament humà s’evidencia cada vegada més. Sense anar més lluny, a La fórmula. De l’adolescència a la felicitat, d’Òscar Borràs es posa de manifest la influència que té una educació adequada dels sentiments en el desenvolupament dels joves. Sens dubte, amb un treball adequat de les habilitats socials i del control vital, els infants de hui seran els adults forts, capaços i, sobretot, feliços, del demà.