Ahir, a La Nostra
Escola Comarcal, va tenir
lloc la primera xarrada de l’escola de pares i mares que organitza aquest
centre educatiu de Picassent. Podria ser una notícia rellevant tan sols per a
un bon grapat de famílies que hi estaven convocades, si no fóra pel fet que la
conferència la pronunciava una ponent de luxe: Mar Romera, presidenta de l’Associació
Pedagògica Francesco Tonucci.
Mar Romera és mestra, pedagoga i psicopedagoga, i posseeix una amplíssima
experiència en assessorament a mestres i a famílies, sobretot en temes relacionats
amb la intel·ligència emocional, àrea en la qual és especialista. Ha publicat
diversos llibres relacionats amb l’escola, la infància i la didàctica activa.
El
discurs de Romera es va centrar en la importància d’educar de manera
cooperativa, plantejant una col·laboració estreta entre família, escola i
entorn –parafrasejant José Antonio Marina, que al seu torn agafa
la idea d’un proverbi africà, «Per a educar un xiquet, cal la tribu sencera».
Així, va anar desgranant d’una manera molt didàctica, i al llarg de quasi dues
hores, multitud de comportaments poc adequats que els adults exhibim sovint
davant dels infants als quals pretenem educar. Així mateix, va reivindicar una
escola participativa, feta a la mida de les necessitats dels xiquets i les
xiquetes, on, en comptes d’esperar i obeir, es puga discutir, canviar,
inventar, compartir…
Mar
Romera, que va ser molt crítica amb la reforma educativa de la Llei Wert, va incidir en el fet
que l’escola pretén preparar amb mètodes de hui els adults de demà, i va
recordar que huit de cada deu infants es dedicaran, segurament, a professions
que actualment ni existeixen. Davant d’aquesta incertesa, la pedagoga
reivindica la importància de treballar el coeficient emocional, que
contràriament a l’intel·lectual, es pot desenvolupar al llarg de tota la vida.
La
rellevància d’aquesta parcel·la del desenvolupament humà s’evidencia cada
vegada més. Sense anar més lluny, a La
fórmula. De l’adolescència a la felicitat, d’Òscar Borràs es posa de manifest la
influència que té una educació adequada dels sentiments en el desenvolupament
dels joves. Sens dubte, amb un treball adequat de les habilitats socials i del
control vital, els infants de hui seran els adults forts, capaços i, sobretot,
feliços, del demà.
Comentaris